دلایل تخریب لایه ی ازن
دلایل تخریب لایه ازن را به چند دسته تقسیم کرده اند که عبارتند از:
کلروفلوئورها((CFCs، هالون ها، اکسید ازت، هالوژن ها، متیل بروماید(در بخش صنعت و کشاورزی)، تترا کلرید کربن(  CCl4 ).که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

- کلروفلوئورها((CFCs
در سال 1974،مولینا و رولاند، بر اساس مطالعات خود پیش بینی نمودند، انتشار      تر کیبات CFCs،منجر به از بین رفتن  لایه ی ازن می گردد. این پیش بینی توسط مطالعات و تحقیقات فراوان بعدی نیز مورد تایید قرارگرفت. ترکیبات CFCs وهالونها ، در ابعاد و زمینه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در ترو پوسفر تجزیه نمی شوند و بنابراین غلظت آنها در تروپوسفر به تدریج افزایش می یابد.
تا قبل از انتشار اخبار مربوط به نقش مواد مزبور در از بین رفتن لایه ی ازن،تصور همگان بر آن بود که این مواد هیچ گونه تاثیر سوئی بر بهداشت و سلامتی انسان و محیط زیست وی ندارند طول عمر متوسط این مواد در اتمسفر بسیار طولانی است، به عنوان مثال طول عمر CFC-11،حداقل 65 سال و در مورد CFC-12 حدود 120 سال می باشد،دو دسته مواد نامبرده شده ،جزو ترکیبات CFC تماما هالوژنه هستند که به مقدار بسیار زیاد در صنایع تولید می شوند اما ترکیبات هالوژنه دیگری نیز وجود دارند که ابتدا درون استراتوسفر تجزیه می شوند ،این امر با بررسی توزیع عمودی غلظت ترکیباتCFCs  و هالون ها اندازه گیری شده ،تایید گردیده است.
بر اساس ادعای کاشف گازهای CFC،توماس میر گلی جونیز، ترکیبات  CFCنه قابل اشتعال هستند و نه سمی اند.البته غیر قابل اشتعال بودن آنها همان گونه که خود او در یک آزمایش ساده نشان داده بود ،به اثبات رسیده است ولی عدم سمی بودن آنها موضوعی است که نیاز به تفسیر دقیق و تجدید نظر در بخشی از ادعای کشف مذکور دارد.
گازهای CFC-11 وCFC-12 اولین بار به عنوان دافع حشرات به کار رفته بودند و بعدا در بسیاری از قوطی های محتوی اسپری ، مانند خوشبو کننده بدن و هوای محیط ،افشانه های شیشه شور، رنگ های فوری صنعتی و ساختمانی و دهها محصول مشابه دیگر مورد مورد استفاده فراوانی قرار گرفتند ، ولی  CFC-13که به عنوان حلال مناسب جهت زدودن آلیاژها و چسب و روغن از روی سطوحی که می بایست کاملا از هر گونه آلودگی ناچیز عادی باشند مورد استفاده قرار داده اند. این ماده دارای قابلیت های متفاوتی است ،از این رو نمی توان به جای سایر حلال های حاوی کلر که بسیار سمی هستند قرار دارد. به همین لحاظ رشد افزاینده آن از سایر CFCها بیشتر بوده و تولید آن از مرز 160 هزار تن در سال تجاوز کرده است.
-هالون ها
تر کیبات آلی تماما هیدروژنه ،با عامل هیدروژن ،نظیر CH BrوCH3  CCl3   و... هستند که از انجایی که در حال حاضر ،هالون ها تنها در مقادیر اندک تولید می شوند ،نقش آنها در از بین بردن لایه ازن در مقایسه با ترکیبات  CFCاز اهمیت کمتری برخوردار است. مع الوصف در صورت افزایش انتشار هالون ها به ویژه هالون-1211 و هالون-1301این امر ممکن است تغییر کند. مکانیزم  اصلی تجزیه به شکل تجزیه نوری توسط تشعشعات امواج UVبا طول موج های 190 الی 220 نانو متر می باشد . این نوع تجزیه مولکول ها ،منجر به تشکیل اتم های کلر یا برم می گردد که به عنوان یک کاتالیست طی یک سری فعل و انفعالات شیمیایی لایه ازن را از بین می برند.
-اکسید ازت
منبع اکسیدای ازت،اگزوزاتومبیل ها،مزارع وکشتزارها به خصوص کشتزارهای برنج،کودهای ازته،صاعقه،آتش فشان ها،گازهای خروجی ازهواپیماهای مافوق صوت((HSCTو مادون صوت شامل اکسید های نیتروژن ((NOx ،بخار آب، هیدرو کربن های سوخته ،مونو اکسید کربن ،دی اکسید کربن و دی اکسید سولفور میباشد. از اوایل سال 1971،عملکرد تخریبی اکسیدهای ازت( NOx)بر روی لایه ازن در استراتوسفر و افزایش غلظت ازن در تروپوسفر مورد توجه قرار گرفت. در اثر سوختن 176میلیون سوخت هواپیما در سال1990 حدود550 میلیون تن 2 CO و 220 میلیون تن بخار آب ،5/3 میلیون تن اکسید های نیتروژن18/0 میلیون تن SOx  تولید گردید. حداقل 60% سوخت استفاده شده هواپیماهای سوزدر ارتفاع بیش از9Km بالای سطح دریا واقع می گردد.
-هالوژن ها
مواد شیمیایی هالوژنه ای که سوراخ کردن یا صدمه زدن به لایه ی ازن به آنها نسبت داده شده اغلب از تر کیب عناصری چون کلر،فلور،برم،ید و گازهای اتان و متان تشکیل می شوند. شماری از این عناصر به جای Hهای موجود در فرمول مولکول متان و اتان می نشیند و به نام مواد شیمیایی هالوژنه یا هالوژن ها و یا مواد شیمیاییCFC  شهرت دارند که مکانیزم آنها مشابه  CFCمی باشد.
مثال            
     HCl +OH→ Cl +H 2O                                             
-متیل بروماید(در بخش صنعت و کشاورزی)
متیل بروماید که مورد استفاده در بخش کشاورزی است یک ماده شیمیایی بی رنگ و بی بو بوده که برای انسان و لایه ی ازن بسیار خطر ناک است. طبق گزارشات UNEP،برم موجود در متیل بروماید، 50برابر مخرب تر ازCl موجود در CFCها برای ازن می باشد.
UNEPدر حال حاظر برای حفظ لایه ازن بیشتر بر ضرورت حذف متیل بروماید در بخش صنعت و کشاورزی تاکید دارد و قدرت تخریب آن برابر 7% می باشد و یکی از آفت کش های قوی بوده که 80% آن در کشورهای توسعه یافته مصرف می گردد.
-تترا کلرید کربن
احتمال می رود که اضافه کردن کلر به آبهای آشامیدنی و فاضلابها ،منبع تتراکلرایدکربن که کلر اتمی را در جو آزاد می کند باشد..