معرفی کاربامات ها، پیروتروئیدها، تنظیم کننده های رشد حشرات

در این قسمت به معرفی دیگر انواع سموم کشاورزی  که عبارتند از تنظیم کننده های رشد حشرات می پردازیم.

امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.


معرفی کاربامات ها

طیف اثر وسیع و تأثیر سریعی دارند و به وسیله موجودات زنده با سرعت مناسبی تجزیه می شوند و باقیمانده کمی روی گیاهان دارند و عمدتاً به صورت تماسی و یا گوارشی اثر می کنند. علاوه بر حشره ها، روی حلزون ها و نماتدها نیز موثرند. سمومی مانند کاراباریل (سوین)، پروپوکسور (بایگون)، ولاتون UN، تیودیکارب (لاروین)، پری میکارب (پریمور)، متیوکارب (مزورول یک حلزون کش)، کارتاپ (پادان) از این دسته هستند.

 معرفی پیروتروئیدها

موثرین و ایمن ترین حشره کش های طبیعی پیرترین ها هستند. مشابه های مصنوعی آن ها یعنی سموم پیرتروئید از نظر شیمیایی با ثبات تر از پیرترین های طبیعی هستند. این ترکیبات به آسانی تجزیه می شوند و دوام کوتاهی دارند. فعالیت تماس زیادی دارند و علیه لاروپروانه ها موثرمی باشند. به علاوه دارای خاصیت دور کنندگی حشرات نیز هستند که باعث تأثیر مناسب تر آن ها نسبت به سایر حشرات می شود.

اکثریت (نه همه) پیروتروئیدها سمیت کمی برای پستانداران دارند. خطر آن ها بیش تر در ایجاد سمیت های حاد و شدید است و به ویژه برای ماهی ها و بی مهرگان غیر هدف سمیت دارند. از این دسته دلتامترین (دسیس)، فن والریت (سومیسیدین)، پرمترین (آمبوش) و دانتیل را می توان نام برد.

  معرفی تنظیم کننده های رشد حشرات

این دسـته از ترکـیبات در رشد جنـینی، لاروی و پورگی دخـالت می کنـند و باعث اختـلال در دگردیسی و تولید مثل می شوند. این ها برای حشرات و بندپایان به شدت انتخابی هستند و به دلیل این که از طریق اختلال در رشد و نمو سبب مرگ می شوند. برای کاهش جمعیت حشرات، نیاز به وقت بیش تری نسبت به حشره کش های وسوم دارند. دو ویژگی مناسب آن ها، انتخابی بودن آن ها و عدم بروز مقاومت حشرات در آن ها است. این ترکیبات به هورمون های جوانی، جلوگیری کننده های ساختن کیتین (جلد حشرات) و مشتقات تریازین ها طبقه بندی می شوند.

جلوگیری کننده ها از ساختن کیتین که مهم ترین تنظیم کننده های رشد هستند جلوگیری نموده و  باعث اختلال در پوست اندازی شده و باعث مرگ حشره می شوند. از این گروه می توان به دیفلونبزرون در فرمولاسیون روغنی یا پودری با نام تجاری دیمیلین، هگزافلومورون و تری فلومورون اشاره کرد که روی گونه های آفت از قبیل کنه ها، بال پولک داران، لارو پشه ها، برگخواران جنگلی، برخی مگس ها و گونه هایی از ملخ ها موثر هستند.