اثر آفت کش ها بر روی اکوسیستم ها

لازم به ذکر است که قدرت یک آفت کش ، زمانی تعریف می شود که یک آفت کش 95% فعالیت و سرعت عمل خود را تحت شرایط عادی از دست بدهد.

از بین رفتن فعالیت، زمانی کامل می گردد که آفت کش تجزیه شده یا مواد شیمیایی و یا واکنشهای زیستی غیر فعال شود. مواد شیمیایی غیرپایدار و نامقاوم به مدت یک تا 12 هفته ....
از بین رفتن فعالیت، زمانی کامل می گردد که آفت کش تجزیه شده یا مواد شیمیایی و یا واکنشهای زیستی غیر فعال شود. مواد شیمیایی غیرپایدار و نامقاوم به مدت یک تا 12 هفته باقی می مانند. آفت کش های نسبتا پایدار به مدت یک تا هجده ماه فعال می مانند. در حالی که آفت کش های پایدار به مدت 2 سال یا بیشتر مقاوم هستند.

99% سموم در بخش کشاورزی به هدف نرسیده و از راه های گوناگون وارد محیط زیست شده و موجودات مفید را نیز تحت تأثیر قرار می دهند، از آن جایی که 35% محصولات کشاورزی در نتیجه گرده افشانی توسط حشرات حاصل می شود و از بین رفتن حشرات گرده افشان مقدار محصول را کاهش می دهد. گذشته از آن که با از بین رفتن یک آفت موجود دیگری که توسط آن کنترل می شده ممکن است در نتیجه ی نبود دشمن طبیعی طغیان نموده و به صورت آفتی جدید ظاهر گردد.

مصرف بی رویه ی سموم در طی سال ها ممکن است سبب ظهور آفت های مقاوم به سموم گردد که جهت کنترل آن ها سموم جدید با قدرت های بیش تر لازم است که با ورود آن ها به محیط زیست، آلودگی زیست محیطی تشدید خواهد شد.

بزرگنمایی بیـولوژیکی از اثرات دیـگر آفت کش ها در اکوسیستم است؛ برخی از متـدهای شیمیـایی ساخته شده توسط فزاینده ها طبیعی دقیقاً تجزیه نمی شوند بلکه آن ها می توانند در زنجیره یا شبکه های متعدد غذایی در اکوسیستم متراکم شوند و در نتیجه موجودات عالی تر ترومینک همانند انسان ها دزهای زیادی از ماده سمی را با آنکه در آب و خاک و هوا میزان آن کم است، دریافت می نمایند مقداری از سموم باقی مانده نیز در اثر آب باران به صورت رواناب به رودخانه و دریا می رود.