فضای سبز شهری

فضای سبز شهر ها با کاشت گلهای فصلی و دایمی زیباتر میشود.گلهای فصلی بر حسب زمان کاشت به دو گروه بهاره و پاییزه تقسیم میشوند.بذر گلهای بهاره تقریبا در اواخر اسفند و اوایل بهار کاشته میشوند.بسته به شرایط آب و هوایی منطقه و عبور از سرمای زمستان و گرم شدن هوا بذر این گلها در هوای آزاد کاشته میشوند.پریوش-جعفری-آهار-ناز آفتابی-فندقی(تکمه ای)-رعنا زیبا-همیشه بهار-کوکب -اطلسی .......نمونه ای از این گروهند.


شب بو-بنفشه-مینا-گل کلم-همیشه بهار-قرنفل-کریپسوس-میمون.........از گروه نشاهای پاییزه هستند.


این گلها به سه دسته یکساله-دوساله و چند ساله(دایمی) هم تقسیم میشوند.در گلهای یکساله سبز شدن بذر -رشد نشا-گلدهی و در نهایت تولید بذر در طول یکسال کامل میشود .


میمون یک گل دو ساله است ولی عموما به عنوان گلی یکساله کشت میشود.


ریشه گلهای دایمی در زمین باقی میماند و در طول چند سال قادر به گلدهی میباشند.


در فضای سبز بعضی از شهرها به گلکاری توجه کمتری میشود شاید دلیل این امر کوتاه بودن طول دوره گلدهی باشد بویژه در شهرهای گرم و خشک با گرم شدن هوا این گلها به بذر میروند.برای رونق بخشیدن به فضای سبز شهری میتوان با رعایت نکات زیر  از شادابی  و طراوت گلها بهره مند شد:


-شرایط آب و هوایی منطقه در نظر گرفته شود و گلهای با دوام و سازگار انتخاب شوند.


-در انتخاب نوع بذر به منبع تولید آن توجه شود و حتی المقدور از مکان تولید بذر اگاه باشیم.


-بذر های قوی و سالم انتخاب شوند و از قوه نامیه انها با تست کاشت اطمینان داشته باشیم.


-بستر کاشت بذر خاک مناسب داشته باشد.کود حیوانی پوسیده شده که علف هرز کمی داشته باشد استفاده شود.چون هدف از کاشت این گروه از بذور داشتن گل میباشد از کود های مناسب استفاده شود:کود ازت زیاد باعث رشد علفی نشاها میشود ولی کود های فسفره در گلدهی تاثیر گذارند.


آبیاری تا زمان سبز شدن بذور هر روز لازم است:بستر کاشت باید همیشه مرطوب باشد.پس از سبز شدن بذرها دوره آبیاری را میتوان تنظیم کرد.


تا سبز شدن کامل بذور علف های هرز کنترل شوند تا بر نشاها غلبه نکنند.استفاده از علف کش ها قبل از کاشت بذر طبق دستور العمل لازم موثر است ولی عموما به صورت مکانیکی انجام میشود.


-نشاها معمولا پس از چهار برگی شدن به مکان اصلی در سطح شهر منتقل میشودند:محل کاشت اصلی قبلا آماده شود و تا حد امکان انتقال نشا ها اوایل روز (صبح) یا هنگام غروب آفتاب انجام شود.


-آبیاری بلافاصله پس از کاشت انجام شود.


-با در نظر گرفتن اندازه و شکل نهایی گلها ترتیب قرار گرفتن آنها نسبت به هم معلوم میشود:گل آهار ارتفاع بیشتری نسبت به گل مینا دارد لذا آهار در پس زمینه کاشته میشود و مینا در جلو  آنها کاشته میشود.