برنامه ی کشور دولت جمهوری اسلامی ایران

برنامه ی کشور جمهوری اسلامی ایران سندی است که با تشریح وضعیت اقتصادی کشور،موارد استفاده از ODS و نیاز آتی به آن روش دولت ایران در برابر پروتکل مونترال و نهایتا بودجه تخمینی مورد نظر برای حذف ODS در کشور انجام می دهد.

برنامه ی کشور جمهوری اسلامی ایرانسندی است که با تشریح وضعیت اقتصادی کشور،موارد استفاده از ODS و نیاز آتی به آن روش دولت ایران در برابر پروتکل مونترال و نهایتا بودجه تخمینی مورد نظر برای حذف ODS در کشور انجام می دهد. این برنامه در سال1372 به تصویب دبیرخانه،پروتکل مونترال رسیده است، میان خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر تعهدات خود نسبت به پروتکل می باشد.در این سند فعالیت های کشور جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف مذکور به شرح زیر دسته بندی شده است:

1) برآوردهای تغییر تکنولوژی

2) اعلام برنامه پیشنهادی در مورد کاهش تدریجی مصرف  ODS

3) اتخاذ سیاست کنترل وارداتODS

4) تاسیس دفتر حفاظت از لایه ی ازن

5) تلاش برای افزایش آگاهی های عمومی در مورد تخریب لایه ازن و استفاده از مواد جایگزین

6) حضور در اجلاس های منطقه ای

7)حضور در گروههای کاری مختلف

- دفتر حفاظت از لایه ی ازن

پس از الحاق ایران در سال 1368 به کنوانسیونوین و پروتکل مونترال، به دلیل عدم وجود سازمان شخصی برای پاسخگویی به نیازهای پروتکل مونترال مقرر گردید. مرکزی تحت عنوان دفتر حفاظت از لایه ی ازن در ایران تشکیل گردید در آبان ماه 1373 بر اساس موافقت نامه ی بین نماینده ی دولت ایران جناب آقای دکتر ضافی معاون ریاست جمهوری و رییس حفاظت از محیط زیست و نماینده سازمان ملل متحد در ایران جناب آقای دکتر شولنبرگ مرکز فوق با اهداف زیر رسما شروع به کار نمود:

- فعالیت به عنوان دبیر خانهNACOD   .

- هماهنگی تسهیل در اجرای پروژه ها،همکاری تکنیکی و سایر فعالیت های مرتبط با حذف تدریجی ODS در ایران، اساس سیاست های اتخاذ شده در برنامه ی کشوری.

 - سهولت در اجرای فعالیت های ملی برای محققان و مشاوران بین المللی و منطقه ای در بخش های گوناگون و فعالیت های همکاری و معاونت بین صنایع و دولت برای دستیابی به اهداف برنامه کشوری.