معرفی تالاب شادگان


تالاب شادگان در شهر شادگان در جنوب استان خوزستان واقع شده است و شمال و غرب شادگان را فراگرفته و مساحتی بالغ بر 537700 هکتار دارد. آب این تالاب از رود جراحی یا مارون بزرگ تأمین می شود. این تالاب در منتهی الیه جنوب حوزه ی آبریز رودخانه ی جراحی قرار گرفته و مانند دلتا نقش رابط بین رودخانه جراحی و خلیج فارس را ایفا می کند.

  سابقه ی تاریخی تالاب شادگان

در میان تالاب های ایران، تالاب شادگان از نظر شکل رویشی، متنوع ترین تالاب به شمار می آید و سرزمینی است که در اثر جزر و مد خلیج فارس و ورود آب رودهای جراحی و کارون، در اثر سیلاب های فصلی و دوره های نسبتاً خشک، در اواخر تابستان، تنوعی از اشکال زمین و رویش گیاهی را به نمایش می گذارد. براساس تحقیقات گیاه شناسی، تا به حال حدود 110 گونه، 92 جنس و 37 تیره گیاهی در تالاب شناخته شده است که این خود دلیلی بر اهمیت این تالاب از نظر گونه های گیاهی است. 187 روستا و 3 نقطه ی شهری در منطقه تالاب شادگان وجود دارند که  همه ی ساکنان آن ها عرب زبان هستند. شادگان از شهرهای قدیمی استان خوزستان است و در 45 کیلومتری شمال شرقی آبادان و در کنار خورموسی از خلیج فارس قرار گرفته است. شادگان از شهرهای اواخر دوره ی هخامنشی است و ساختنش را به دارا یا داریوش نسبت می دهند و در عهد - باستان به "دارا ارک" معروف بوده است. بعدها در دوره ی اسلامی این شهر به "دورک" یا "دورق"شهرت یافته است.

 موقعیت تالاب شادگان

تالاب شادگان در منتهی الیه پایین دست حوضه ی آبریز رودخانه ی جراحی در٫00́˚30و́00,˚31 عرض جغرافیایی شمالی و ́00,˚48 و ́٫20 ˚40 طول جغرافیایی شرقی قرار دارد. این تالاب اراضی بایر مسطح و همواری از دشت خوزستان در مصب رودخانه ی جراحی را در بر می گیرد. در واقع تالاب رابطی است بین رودخانه جراحی در شمال و خلیج فارس در جنوب.

شهر شادگان که نام تالاب از آن برگرفته شده است، عملاً از شمال، غرب و جنوب در محاصره تالاب است. این تالاب از شمال به اهواز از غرب به رودخانه کارون و جاده اهواز  آبادان، از   جنوب غرب به آبادان، از جنوب به خور موسی و خلیج فارس، از جنوب شرق به ماهشهر و از شرق به جاده رامشیر  ماهشهر محدود می شود.