معرفی گروه های جدید و حشره کش های پیشگام


حشره کش های جدید بر مبنای محصولات طبیعی یا از طریق یک رویکردی که محل های خاص و هدفمندی از حشرات را مورد هدف قرار می دهند، عمل می کنند.


فنیل پایرازول ها گروه جدیدی از حشره کش ها هستند که شباهت هایی با د.د.ت دارند

فنیل پایرازول ها گروه جدیدی از حشره کش ها هستند که شباهت هایی با د.د.ت دارند. فیپرونیل به بهترین وجه خصوصیات فنیل پایرازول را با انجام عمل بسیار تخصصی بر روی یک انتقال دهنده اختصاصی (که مختص بی مهرگان است) به نام گابا بسیار فعال هستند. آورمکتین ها از قبیل ایورمکتین و آبا مکتین ها حاصل از تخمیر سوخت و سازهای نوعی قارچ ((Streptomyces avermytilis هستند و روی طیف وسیعی از بندپایان و نماتدها تأثیر داشته و سمیت آن ها برای مهره داران کم است.


غربال کردن پاتوژن ها و متابولیت های آن ها یک رویکرد قابل توجیه برای شناسایی حشره کش های پیشگام جدید است. برای مثال ماده ی موثر گروه حشره کش های اسپینوزین از خاک حاوی نوعی قارچ (Saccharopolyspora sinosa) جدا شده و در سال 1988 اسپینوزینA نخستین بار ساخته شده که دارای عمل تماسی و گوارشی روی بال پولک داران، مگس ها، زنبورها، تریپس ها، موریانه ها و شته ها و زنجرک ها بوده و اثرات سمی مطلوبی بروز داده است.

حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور) مشابه حشره کش قدیمی نیکوتین عمل می کند. اما در واقع نسل جدیدی بنام نیانیکوتینوئیدها را ایجاد کرده است. نسل دوم نئونیکوتینوئیدها بنام تیانیکوتینیل ها اکنون درحال عرضه شدن به بازار هستند که دارای مزیت های مشخص دزهای پائین تر و دامنه ی بسیار وسیع تر کنترلی نسبت به سایر حشره کش های نئونیکوتینوئید می باشند.

این مواد را می توان روی اکثر محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار داد و دامنه وسیعی از حشرات مکنده و جونده از جمله برخی از لاروهای پروانه را کنترل می کند.

به هر حال، از مجموعه ی سموم ذکر شده به هیچ وجه استفاده از سموم کلره توصیه نمی شود و حتی ممنوع است. در استفاده از سموم فسفره و کارباماتی احتیاطات لازم باید در نظر گرفته شود. برخی از ترکیبات پیروئید مصنوعی جدید بسیار اختصاصی عمل می کنند و در مقادیر کم استفاده   می شوند که از آن ها در کنار تنظیم کننده های رشد حشرات مانـند دیمیلین و حشره کـش هایی مثل فیپرونیل، آبامکتین، ایمیداکلوپراید و اسپنوزین ها و... که بـرای طبیعت کم خطر می باشند و بـر رویپستانداران اثر سمی کمتری دارند، قابل استفاده هستند